LIFO Alarm Processing

Sekarang aku tengah buat alarm processing untuk support LIFO data transaction. Ini bermakna alarm akan direkodkan tanpa mengira masa dihantar. Jadi setiap kali data dihantar ke server, kita perlu memproses dan membandingkan data yang terima dengan alarm yang telah ada di dalam database.

Boleh tahan jugak memikirkannya. Tapi aku dah jumpa caranya. Nanti aku update post ni nanti dengan cara-cara aku buat.

Seminggu kemudian ....

aku dah siap buat LIFO alarm processing ni.

Katakan kita ada table alarm yang mempunyai field seperti berikut :
  • alarmid (auto increment)
  • alarmcode
  • alamrmdatetime
  • rtuid
  • alarmofftime
Processing flownya macam ni:
Kena ambil 1 alarm sebelum dan 1 selepas masa data diterima.

























































Sebelum Selepas Offtime=Set? Current=Alarm? Result
X X X 1 Create new alarm
X 1 X 1 Update alarm selepas  alarmtime=current
X 1 1 1 Update alarm selepas  alarmtime=current
1 X X X Update alarm sebelum alarmtime=current
1 X 1 X Update alarm sebelum current >offtime, create new alarm
1 1 1 X Update alarm sebelum offtime = current jika current <
offtime
1 1 1 1 Update alarm selepas  alarmtime=current

0 comments:

 
Copyright © peyotest